ВО "Свобода"

ENG

26 вересня
Йосиф Ситник: Чому ростуть ціни. В умовах невизначеності виробник прагне накопичити гроші, бо завтра невідомо, що буде
Йосиф Ситник: Чому ростуть ціни. В умовах невизначеності виробник прагне накопичити гроші, бо завтра невідомо, що буде

Про підвищення цін на споживчі продукти в Україні заговорили ще на початку літа. Прогнозували, що осінь 2017-го зустріне нас опалим листям та цінами, які, навпаки, з реактивним гулом рвонуть на зліт. Як бачимо, не прогадали, тільки радощів від того навіть не на заячий скік.

Найбільше зросли ціни на продукти "з грядки": сезонні фрукти (мова про ті, що поширені в наших кліматичних широтах) та овочі з "борщового набору" (картопля, капуста, морква, буряк та ін.). Набили собі ціну й продукти з м'ясного та сирно-молочного секторів вітчизняної економіки. Лише з 1 липня до 10 серпня зросли ціни на 14 з 23 (а це майже 60%) соціальних груп товарів: куряча тушка подорожчала на 14%, яловичина ‒ на 3%, вершкове масло ‒ на 2%, варена ковбаса ‒ на 3, 5%, сир ‒ на 2%. Між іншим, ціни на свинину взагалі побили історичний рекорд ‒ вперше перевищивши 100 грн/кг (середня ціна продукту сьогодні становить 101, 4 грн за кілограм).

Аби з'ясувати, чому нашим співвітчизникам доводиться виживати серед високих цін, ми звернулися до експерта з економічних питань, кандидата економічних наук свободівця Йосифа СИТНИКА.

"Ключовим фактором, який впливає на ріст цін, є скасування урядом державного регулювання цін. Якщо раніше продавці не мали права ставити надбавки на соціально важливі продукти вище ніж 15%, то сьогодні вже немає жодних обмежень. Тобто виробники цілком легально можуть визначати розмір цін, орієнтуючись тільки на власні інтереси.

Зважаючи на хоч і повільне, але таки зростання курсу іноземної валюти, виробники намагаються також піднімати ціну, аби заробляти приблизно стільки ж, скільки отримували за певного курсу долара чи євро", ‒ наголошує фахівець.

Крім того, пан Йосиф зазначає, що жоден із цих факторів не можна розглядати окремо, кожен впливає на ріст цін комплексно. Крім уже зазначених двох, є й інші чинники, зокрема суттєво на вартість споживчих продуктів впливає ріст цін на ті товари, роботи і послуги, які входять у собівартість продукту і є складовими їхнього логістичного супроводу. Пояснимо: ріст ціни на пальне (зріджений газ) автоматично призводить до зростання ціни на продовольчі товари, оскільки цей ресурс використовують для транспортування продуктів. Щоб відшкодувати витрати на перевезення, виробник закладає вартість пального в ціну продукту. Зрозуміло, що все це відбувається з урахуванням відповідних інфляційних очікувань.

Економіст наголошує: "Ніколи не можна забувати, досліджуючи причинно-наслідкові зв'язки росту цін на сільськогосподарську продукцію, про паритет цін, якого намагаються дотримуватися виробники. Якщо ціна зростає на засоби виробництва (послуги), які супроводжують виробіток товару, значить вона зростає і на сам товар.

Шкода, що в уряду немає чіткого бачення майбутнього країни. А от виробники мусять орієнтуватися на майбутнє ‒ їм це потрібно. Та вони не мають такої можливості, і це ж також суттєво впливає на ріст цін. В умовах невизначеності кожен виробник прагне створити для себе своєрідну амортизаційну подушку ‒ накопичити гроші, бо завтра ціни на пальне чи добрива можуть знову зрости і невідомо, як піде бізнес".

І. Х. Часопис "Свободи"